Дипломна работа

Софтуерно приложение за онлайн реклама и търговия във Facebook | Защитена на: 01/01/1900

Целта на дипломната работа е да бъде проектирано, изградено и тествано Уеб-базирано софтуерно приложение за онлайн реклама и търговия в социалната мрежа Facebook. Приложението ще послужи за лесно, бързо и интуитивно създаване, поддържане и промотиране в социалната мрежа на онлайн магазини от Facebook потребители, без да налага необходимост от притежаване на умения за програмиране и дизайн на Уеб приложения.

Като ефект от използването на платформата се очакват два основни резултати:

-  увеличаване на броя на малките и средно-големите онлайн магазини;

-  ръст на онлайн рекламата и търговията в социалните мрежи.

Една от ползите на софтуерното приложение ще е възможността за онлайн реклама на малки и средни търговци и техните продукти. Ако търговците искат да синхронизират продуктите си от Facebook страниците си със съществуващ уеб сайт с продукти, приложението ще предлага тази услуга. По този начин, ако търговците вече имат съществуващи уеб страници с продукти, ще могат лесно да синхронизират продуктите си и в страницата си в Facebook.

Във втора глава на дипломната работа беше направено въведение в областта на онлайн рекламата и търговията като бяха изброени основните дефиниции, които се изполват в дипломната работа. След въведението бяха анализирани проблемите в дадената област и бяха разгледани популярни софтуерни платформи. Прегледа на платформите бе използван за направата на сравнителен анализ по предварително избрани критерии. След анализа се установи, че социалната мрежа Facebook е най-подходяща за избор на малките и средни търговци за постигане на целите им, но това не е достатъчно, както и лесно за използване от потребители без технологични познания.  Онлайн рекламата и търговията изискват средства и технически познания, за да могат възможностите на социалните мрежи да се използват максимално и ефективно. Установи се, че няма платформа, която да предоставя нужните функционалности и то безплатно на потребителите.

В трета глава бяха описани критериите за избор на технологии за изграждането на приложение и уебстраница. Бяха изброени различни варианти, беше направено сравнение между тях и се избраха подходящите средства. Ограничаващи фактори са плановете и поддръжката от страна на СуперХостинг.БГ, както и какво предлага и поддържа Facebook API-то. След изборът на средства, необходими за имплементация, стана ясно че съществуват технологии и платформи, които могат да се използват за имплементирането на платформата.

Важен фактор при разработването на приложения и платформи е добрият анализ на изискванията. Преди започване на имплементация на дадена система, трябва да се определи какви потребители ще могат да използват системата, какво ще могат да правят като действия и как ще протичат самите процеси. В четвърта глава беше направен такъв анализ. Първата стъпка беше определяне на концептуалния модел на системата, защитената и публичната част. След това се описаха правата и ролите на различните видове потребители, определени в концептуалния модел. Бяха представени различни работни процеси в платформата чрез UML диаграми на дейностите. На база на направения анализ, може да се премине към следващата важна стъпка преди разработването на системата - проектирането й.

Пета глава представи проектирането на платформата като беше описана архитектурата й. Модела на данни на системата бе представен чрез описание и диаграми. След това бяха показани различни диаграми на платформата и фигури как изглежда потребителският интерфейс. Тази глава показа какви са условията за проектиране на системата и на база на тях може да се премине към реализацията, тестването и внедряването й.

Изследванията в дипломната работа показват, че рекламите във Facebook работят, ефективни са и са силно привлекателна опция за дигиталните пазарни участници. Собствениците на бизнеси и рекламодателите е необходимо да се съобразяват с много елементи, когато започват онлайн рекламна кампания, от потенциалния обхват до рекламния обект. Често въпросът се свежда до конкретни цифри, с които ние ще затвърдим избора си на тема и информационна среда за правене на бизнес и реклама. Facebook е една от най-рентабилните налични рекламни платформи и въпросът за областта от интерес зависи до голяма степен от определен рекламен формат.

Facebook е с глобална аудитория от приблизително 1.5 милиарда души – около една пета от цялото население на планетата, плюс-минус няколко стотици милиона. Нито една друга социална мрежа не може да мечтае да доближи пазарното развитие на Facebook, но не по-малко вълнуващо от огромния мащаб на аудиторията на Facebook е времето, за което мрежата успява да постигне тези безпрецедентни размери [Изследователският център Pew Research Center].

Причините, поради които ръстът на потребителите е важен за рекламодатели и собственици на бизнес са следните:

Първата е, че колкото по-голяма е аудиторията, толкова по-прецизно рекламодателите могат да се прицелят към потенциалните перспективи. За разлика от традиционните рекламни платформи, ударението при платената реклама в социалната мрежа пада върху намирането на подходящите хора, а не върху намирането на възможно най-голям брой хора, парадигма, която е диаметрално противоположна на платформи, като телевизионната и радио рекламата.

Тъй като базата от потребители във Facebook продължава да расте, нараства и потенциалната аудитория, към която рекламодателите могат да се прицелят въз основа на демографски фактори, личните интереси, поведението при купуване, житейски събития и хиляди други критерии, които могат да подобрят възвръщаемостта на инвенстициите(ROI) на рекламната кампания на Facebook.

Втората причина за траекторията на ръста на Facebook да е важна е, че независимо  дали се използва Facebook персонално или не, платформата продължава да хармонизира силно с променящите се навици за използване на рекламни средства и възприемане на потребителски технологии, като мобилните устройства. Съгласно данните от отчета за приходите и разходите за третото тримесечие на 2015 г. на Facebook броят на ежедневно активните потребители, влизащи в сайта през мобилни устройства, е бил 893 милиона през септември миналата година – което прави годишен ръст от 27%.

727 милиона души – почти половината от MAU на Facebook – никога не влизат в сайта от настолен компютър, следователно Facebook има една от най-големите месечни потребителски бази, които са предимно мобилни, от който и да било друг сайт в целия свят.

Тези данни не включват статистиката за използване от WhatsApp или Instagram, което означава, че общото мобилно ползване на Facebook по целия свят е значително по-голямо от демонстрираното от горепосочените данни.

Целта на дипломната работа да бъде проектирано, изградено и тествано Уеб-базирано софтуерно приложение за онлайн реклама и търговия в социалната мрежа Facebook е изпълнена. Беше направен сравнителен анализ на софтуерни платформи, приложения, приставки за онлайн реклама и търговия, за да се избере подходяща социална мрежа, която може да се използва за изграждането на нова платформа. Този анализ беше използван като база за определянето на качествените и потребителските изисквания, както и анализ на новата платформа. След като се изготви анализът, се премина към проектирането на система, която да отговаря на всички изисквания. С избраните технологии и среди и следвайки архитектурния план се реализира и внедри новата система. Последната стъпка беше да се тества чрез тестови сценарии от потребители и анализиране на попълнената анкета за използваемостта.

Scroll to Top