Дипломна работа

Уеб-базирана система за управление на медицински рецепти | Защитена на: 01/01/1900

Процесът в здравната система в България включва издаване на рецепти за медицински лекарства след преглед от лекар специалист или личен общопрактикуващ лекар. Тези рецепти са във формата на лист хартия с написани на ръка медински лекарства. Рецептата се издава само лично на пациент. Този лист хартия може да се изгуби или подмени с фалшив. Медицинските лекарства от тази рецепта трябва да се закупят в срок и не са налични във всяка аптека, което затруднява максимално трудноподвижни и възрастни пациенти. 

Уеб-базирана система за управление на медицински рецепти има за цел да улесни лекарите с вписването на рецепти и пациентите с получаването на съотвено изписаните медицински лекарства. Тази система е експериментална софтуерна онлайн система за управление на медицински рецепти на фабрично-произведени лекарства, която включва процеса на издаване, преглед, поръчване, изпълнение и доставка на лекарства, които се изписват по медицински рецепти. Системата е място, в което се създават и съхраняват медицински рецепти за всички регистрирани пациенти и е връзка с фармацевтична компания, която да доставя медицинските лекарства за съответните медицински рецепти на пациентите.

Ползата от такова решение би била голяма, понеже то е представлява безплатна система за въвеждане на рецепти и нейното изпълнение до адрес на пациента. Тази система ще ускори и улесни целия процес на създаване на рецепта. Директната връзка със складовете на фармацевтичната компания с пациента ще улесни достъпа на медицински лекарства до пациентите без тяхната намеса в самото търсене на медицински лекарства, тъй като не във всяка аптека има налични конкретните медицински лекарства изписани в рецептата. Пациентите ще имат възможността да имат винаги налична своята рецепта и статус на нейното доставяне. Уеб-базирана система за управление на медицински рецепти ще подобри процеса по издаване и изпълнение на рецепти с по – малко стъпки отколкото текущия процес. Тази система за управление на медицински рецепти ще направи по - бърз и ефективен процеса на издаване на рецепти, тяхното съхранение и изпълнение. 

За пациенти в затруднено или неравностойно положение ще е идеалната опция за получаване на необходимите им медицински лекарства. Това ще улесни напълно техния процес на закупуване на лекарствата от медицинската рецепта. През уеб-базираната система за управление на рецепти от тях се изисква единствено да се регистрират и след като е създадена рецепта за тях, да си я поръчат с едно натискане на медицинската рецепта от системата.  По този начин директната доставка до адреса им ще елиминира трудното им предвиждане до аптеки и намирането на медицинските лекарства. По същият начин възрастните хора ще бъдат улеснени в получаването на медицински лекарства, които трябва да приемат.

За пациентите с хронични заболявания постоянния прием на медицински лекарства изисква и постоянното издаване на рецепти и тяхното изпълнение в различни аптеки от пациента, затруднява техния достъп до тези лекарства. С реализацията на уеб-базираната система за управление на медицински рецепти ще може да се изпълнява една рецепта в даден срок от време зададен от лекарят, който я създава. При създаването на медицинската рецепта за този срок от време, лекарят може да въведе колко пъти тази рецепта може да бъде изпълнена. По този начин при издаване на рецепти на пациенти с хронични заболявания, за които се изискват те да се изпълнят многократно през целия период на лечението им, рецептата ще може да бъде поръчана, докато броячът на рецептата не се занули. Друго улеснение за пациентите е че в самата рецепта, лекарят ще може да записва дозировката на самите лекарства - как трябва да се приемат, по колко на ден и колко дълго.

В първа глава на дипломната работа се разглежда същността на проблема с процеса на издаване на медицински лекарства и получаването на тези лекарства до пациентите, какво е положението на ситуацията в момента и начинът, по който проблемът може да се разреши. Описани са целите и задачите на уеб-базираната система за създаване на медицински рецепти, както и подробности по очакваните ползи от реализацията.

Във втора глава се разглеждат основни проблеми при управлението на медицински рецепти. Една рецепта, която е въведена само на лист хартия, може да се изпълни повече пъти отколкото е предписано да се пият лекарствата изписани в нея. Не съществува контрол по изпълнението на рецептата. В случай на загуба на самата бележка с рецептата, пациентът не е способен да закупи, изписаното му лекарското предписание и да започне своето лечение. Също така при загуба, пациентът отново трябва да мине същата процедура, по която е получил рецептата си от лекар специалист. Наличността на лекарствените продукти варира за всеки един обект. Това кара пациентите да обикалят аптеките докато не намерят необходимите лекарства. Хората в неравностойно положение и възрастните хора имат затруднения в придвижването. Обикалянето по лекарските кабинети, правенето на изследвания и посещенията при повече от един специалист натоварва повече хората, които имат заболявания. В тази глава също така се разглеждат подходите за решението и съществуващи платформи, които предоставят сходна функционалност за пациенти и лекари.  Направен е сравнителен анализ между съществуващите решения. Тези решения включват платформи за записване на часове за преглед при специалист, запазване на амбулаторни листове, следене на семейни профилактични прегледи и други. Направено е заключение защо тази система е необходима да се реализира, тъй като такава функционалност в съществуващите платформи няма. Направен е анализ и с решения на Съединените американски щати и процеса им на изпълнение на медицинските рецепти с вече съществуващи системи за доставка на лекарствени продукти по медицинска рецепта след представяне на документ за самоличност.

В трета глава се разглеждат необходимите изисквания към технологии и платформи, които трябва да се използват за изграждането на уеб-базираната система за управление на рецепти. Направен е сравнителен анализ на технологиите, от които може да се избере и като заключение кои технологии са избрани за имплементиране и изграждане на системата. Като заключение за разработката на уеб-базираната система за управление на медицински рецепти са избрани технологии, които отговарят на изискванията за функционалностите на системата. 

За сървърната част на системата се използва Spring Boot технологията. Тази технология е лесна за използване, с нея могат лесно да се създават заявки според целите на системата, намалява общото време за разработка и увеличаване на ефективността чрез настройки по подразбиране за модулни и интеграционни тестове. Като програмния език, който е избран е Java. Този програмен е проектиран да бъде лесен за използване и следователно е лесен за писане, компилиране, отстраняване на грешки и усвояване от другите езици за програмиране. Java е обектно-ориентирана. Това позволява създаване на модулни програми и код за многократна употреба.

 За база данни е избрана MongoDB. Тази база е много подходяща за големи количества данни. Съответства на изискванията на системата, тъй като в нея ще трябва да се включват милиони потребители, да работят с данни от нея и да създават нови документи всекидневно.

За потребителския интерфейс е избрана технологията Angular. Има необходимата функционалност за работа с Spring boot. Тази технология предлага най-много функционалност от трите рамки заедно с React и Vue, което позволява да се контролира потребителския интерфейс. При него няма изненадващо държание по - време на използването му.

В четвърта глава се разглежда концептуалния модел на системата. Описани са потребителски и функционални изисквания, както и права, роли, статуси и диаграми свързани с бизнес процесите на системата. Също така са описани и качествени изисквания на системата. Всеки потребител се автентицира чрез потребителско име и парола. В уеб-базираната система за управление на медицински рецепти е имплементиран JWT Web Security. В системата има ограничения потребители с роля пациент да не могат да създават медицински рецепти. Нямат права да гледат на други потребители профилите, също така и да изтриват своите рецепти. Включени са и use case диаграми, които описват вход в системата, регистрация, от създаване  до приключване на доставка по рецепта, поръчване на лекарствени продукти по вече издадена медицинска рецепта, отказване на доставка, зареждане на пациенти само за оторизиран потребител тип лекар, добавяне на пациент към списък на потребител тип лекар, предоставяне на информация за рецепти до съществуваща фармацевтична компания.

  В пета глава е описано проектирането на системата. Многослойната архитектура осигурява модел, по който разработчиците могат да създават гъвкави приложения, които могат да бъдат използвани многократно. При разделянето на едно приложение на слоеве, разработчиците имат възможността да добавят или променят отделен слой, вместо да преработват цялото приложение.

Уеб-базираната система за управление на медицински рецепти изисква клиент-сървър архитектура. Това е тип трислойна архитектура състояща се от презентационен слой, слой за бизнес логика и слой за данни.  Независимостта, която предоставят отделните слоеве, дава много предимства на системата. Включени са слоевете на архитектурата, модела на базата, както и диаграми на последователност на заявките, започващи от потребителския интерфейс до базата и обратно. Повишава сигурността при наличието на допълнителен слой между презентационния и слоят отговарящ за достъпа до данните. Предоставя добра производителност и мащабируемост. Трислойната архитектура е скалируема, защото всеки слой може да се мащабира по различен начин и то без да се спира от ползване докато е в продукция. Осигурява лесна поддръжка на кодовата база като управлява презентационния код и бизнес логиката поотделно, така че промяната на бизнес логиката, например, да не повлияе на слоя на презентацията. Описана е и реализацията - как са създадени проектите, как работят контролерите и основни дефиниции и технически детайли по работата на проектите в системата. Също така са описани и връзките между проектите, които съставляват системата и как те си комуникират. В тази глава също са визуализирани части от потребителския интерфейс и работата с него.

В шеста глава е описан начина на внедряване на системата в App Engine Application Platform, която е част от Google Cloud. Описано е как базата данни е прехвърлена в MongoDB Atlas Database, за да е достъпна от внедрените проекти в  App Engine. Описани са тестовите сценарии, по които е изпробвана изправността на системата и дали тя отговаря на очакванията на функционалностите. Накрая е включен и резултатът от анкетата за оценка на самата система. Направен е извод, че оценката на системата е висока на база на статистически данни.

В последната глава е направено цялостно заключение на резултата от дипломната работа, какво е имплементирано като система за управление на медицински рецепти и какви са бъдещите планове за разработка на системата. В следваща версия на системата за управление на медицински рецепти трябва да се добави функционалност, която да автентицира издаването на рецептата с електронен подпис на медицинското лице, издаващо рецептата. Трябва да се разработи връзката с фармацевтични компании и интеграцията, чрез която компаниите ще могат да получават заявки за медицински лекарства, да проверяват дали те са налични и да вземат правото да пратят лекарствата чрез куриер на пациента.

Внедряването на този софтуер за използване от всичко здравни заведения в страната би било важна крачка към дигитализирането на управлението на здравни документи и подобряването на процесите по услугите на здравната система. Хората имат нужда здравната система да им помага, а не да ги затруднява. Уеб-базираната система за управление на медицински рецепти може да спомогне в улесняването на пациентите в намирането на лекарства по рецепта, да се избегнат злоупотреби и фалшификации на медицински рецепти. 

В следваща версия на системата за управление на медицински рецепти трябва да се добави функционалност, която да автентицира издаването на рецептата с електронен подпис на медицинското лице издаващо рецептата. Трябва да се разработи връзката с фармацевтични компании и интеграцията, чрез която компаниите ще могат да получават заявки за медицински лекарства, да проверяват дали те са налични и да вземат правото да пратят лекарствата чрез куриер на пациента. Също така чрез предоставен интерфейс на фирма доставчик трябва да се подновява статуса на всяка поръчка в реално време.

Scroll to Top