Дипломна работа

Система за отчитане и анализиране на посещаемостта и активността на студенти по време на онлайн занимания | Защитена на: 01/01/1900

Активността на студентите по време на курсове винаги е била критерий при образуването на оценка в голяма част от курсовете. Сам по-себе си този компонент често е до голяма степен субективен - базира се на вътрешното усещане на преподавателя за това колко често е виждал конкретния човек, колко често е чувал гласа му и какво впечатление е оставил той.

С избухването на COVID-19 пандемията, обучението, както и много други сфери от ежедневието ни, се пренесе онлайн. За да може процесът по подготовка на студентите да продължи нормално, бяха предприети множество мерки. Учебните заведения бяха длъжни да приемат платформи за конферентни разговори за провеждане на занятията си. Това отне на преподавателите личния досег до студентите, с което драстично влоши способността им да оценят тяхното участие в час.

Решението на проблема, възникнал вследствие на интегрирането на технологично решение, може да се намери точно в софтуерната разработка.

Целите на текущата дипломна работа са да се анализира проблемната област, да се извлекат изисквания, да се проектира и реализира система, която да удовлетворява поставените изисквания.

Анализът на проблемната област включва разглеждане на наличните софтуерни системи, които се използват за провеждане на онлайн курсове. Проучените в детайли системи са: Big Blue Button, Google Meet, Microsoft Teams и Zoom. За всяка от тях е сравнено наличието на достъп до доклади за участието на студентите, както и  същността на предоставяната информация.

Открита е нуждата от система, която да агрегира, сортира и филтрира информацията за активността от различните платформи за провеждане на онлайн разговори. Тя трябва да представя събраните данни по удобен за преподавателите начин.

Вследствие на анализа на приложната област са идентифицирани типовете потребители и техните роли. За всяка от тях са извлечени функционални изисквания към системата. Анализирани са добрите практики и характеристики на качествен софтуер, които определят качествените изисквания към системата.

Спрямо съставения списък с технологични решения от анализа на приложната област, са идентифицирани и технологични изисквания към системата. Тя трябва да може да поддържа работа с HTTP заявки, за комуникация с външните системи, както и да предоставя способи за обработка на различни файлови формати като JSON, XML и CSV. Стига се до извода за необходимостта от разделение на клиент и сървър. Проведен е сравнителен анализ на най-популярните и актуални технологии, на базата на който е избран технологичен стек за разработка.

По време на проектирането на системата се разглеждат модела на данните, архитектурата на системата и дизайна на клиентската част. На ранен етап е идентифицирана нуждата от имплементиране на сървърен работник за справяне с еднонишковата същност на избрания програмен език - Typescript.

Имплементиран е софтуерен продукт, който удовлетворява така зададената архитектура и реализира поставения дизайн. За разработката му е реализирана интеграция с услугата Google Meet. Проведено е тестване за достоверност на данни и приложимост на решението.

Представени са стъпки за бъдещо развитие на системата, най-важната от които е интегрирането с други платформи, използвани за провеждане на онлайн занятия.

Разработената система постига всички поставени цели на текущата дипломна работа. Тя може да се внедри в учебния процес на университетите и да придаде обективност на важния фактор – участие в час, дори по време на онлайн обучение.

Scroll to Top