Система за анализ на екипната мотивация чрез анкети и изкуствен интелект | Защитена на: 01/01/1900
Конкуренцията в бизнеса към днешна дата е огромна - в световен мащаб броят на компаниите според проучване от 2020 година възлиза на 213 милиона. За стартирането на бизнес, неговото разрастване и успешното му позициониране на пазара в съвременната висококонкурентна среда човешкият фактор е ключов. Служителите са тези, които чрез своите време, знания, умения и дейност дават живот на идеите и постигат целите на компанията, за която работят. Тяхната мотивация определя какво е текучеството на персонала, качеството на свършената работа, взаимоотношенията на работното място и с клиентите, съвкупността от които повлиява и цялостното представяне на компанията и нейните печалби. Затова и създаването на здравословна и продуктивна работна среда, в която служителите се чувстват мотивирани в работния процес и комфортно в психологически аспект, е основна цел на ръководството на компании от всякакво естество и направление.
Събирането на искрена обратна връзка от служителите относно атмосферата на работно им място, личното им мнение относно работни процеси като онбординг, проблемни области и възможности за развитие дават ценна информация на ръководството каква е нагласата в отделни служители, причини за това и им позволява да се вземат навременни мерки за подобряване на работната среда.
Според проучване на Forbes, за 74% от анкетираните служители анонимното събиране на обратна връзка би ги предразположило към искреност. Причината е, че хората премълчават обратна връзка в случаи, когато мислят, че споделянето й може да им се отрази негативно. А събирането на неискрени отговори от служителите води до грешни изводи за текущата ситуация от страна на ръководството, което е предпоставка за взимане на грешни решения, а оттам намалени мотивация и продуктивност, загуби на персонал и финанси.
Системата за анализ на екипната мотивация чрез анкети и изкуствен интелект цели разработването на софтурена система за събиране, обработване и анализ на анонимна обратна връзка от служители по готови въпросници, свързани с теми от работната среда, с което се проучва и оценява нагласата и мотивацията им. В резултат се подпомага ръководството в създаване на обективна представа за текущата ситуация, подобряване на работната атмосфера и задържане на служители.
В процеса на разработка се запознах детайлно с науката зад предметната област. Разгледани са концепции, методи и предизвикателства от методологията на проучванията, знанието и прилагането на които осигурява обективни, качествени резултати в проучвания с академичен и приложен характер. Изследвани са и проблемите в събирането на обратна връзка от служители за работното им място.
Прегледани са съществуващи решения на пазара, които адресират този проблем. Набелязани са основните им функционалности и какво текущата система ще добави или промени за предоставяне на стойност. Бяха проведени разговори с мениджъри, които споделиха своите нужди и впечатления относно използваните решения за обратна връзка.
За удовлетворяване нуждите на целевата група потребители, бяха дефинирани функционални и нефункционални изисквания. Направен е анализ на различни технологични средства, които да допринесат за постигане на зададените цели по оптимален начин.
В начален етап на прокетиране на системата подходих от общото към частното. За целта създадох диаграми на общата архитектура, диаграма на връзката между обектите в базата данни и подготвих UML диаграми, които нагледно илюстрират потребителските сценарии на взаимодействие със системата и нейната структура.
Проектирането на потребителския интерфейс беше съобразено с изискванията за предоставяне на използваема система с консистентен изглед между екраните, която ясно обозначава статуса на извършените от потребителя действия и го улеснява в използването й. Показани са основни екрани.
Разгледана е реализацията на системата с ключови извадки от програмния код, които обясняват следвания процес в разработката, използваните конфигурации и причините за това.
За валидация на създаденото решение бяха подготвени тестови сценарии, които да потвърдят качество на изпълнението. Създадени са инструкции за провеждане на тестването на използваемост и анкета за обратна връзка, с които бяха поканени представители на целевата група потребители за участие в процеса. Последва анализ на събраната обратна връзка, който разгледа доколко реализацията на системата отговаря на очакванията им, бяха извлечени насоки за подобрение и получих препоръки какви допълнителни функционалности биха улеснили цялостно процеса по провеждане на кампании.